söndag 2 maj 2010

Utflykt med Sweet Home Grenoble

I fredags besökte jag, tillsammans med kvinnorna från nätverket Sweet Home Grenoble, Karma Ling Institute som ligger i en otroligt vacker dalgång mitt i begsmassivet Belledonne.

I början av 70-talet bosatte sig en liten grupp buddhister i ruinerna av ett gammalt kloster (Saint Hugon) som övergavs av sina munkar när dom jagades iväg under franska revolutionen (1793). 1979 grundades the Karma Ling Institute som idag är ett av dom största buddhistiska centren i Europa. På centret finns universitet, retreatverksamhet och naturligtvis bor det även buddhistiska munkar där full-time. Centret fokuserar mycket på ekologi och driver själva en stor grönsaksodling. När det gäller retreatverksamheten har man olika längder att erbjuda, allt från en weekend till tre år och tre månader (!), dvs. total tystnad och utan kontakt med omvärlden.

Vi hade fem timmars rundvandring, föreläsning om meditation och den buddhistiska läran av en äkta lama och slutligen vegetarisk lunch. Den skulle tydligen intagas under fullständig tystnad men varken vi eller dom buddhistiska studenterna kände oss mogna för detta. Efter detta besök kan jag helt säkert säga att jag inte kommer att gå över till soyaprodukter. Tacka vet jag kött och Pannacotta med grädde.

Besöket var fantastiskt, det finns många bra sanningar inom buddhismen och saker som mindfulness, att människan i grunden är god och att leva utifrån sina egna upplevelser snarare än någon annans är tilltalande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar