måndag 29 mars 2010

Vänner - Nätverk

Hur får man nya vänner egentligen? Visst har jag reflekterat över detta dom senaste åren men det är inget jag legat sömnlös över. När vi flyttade till Helsingborg för snart 15 år sedan flöt det ju på ganska lätt genom jobbet och utbildningar men nu är det annorlunda. Nu måste (just det, det finns inga måsten...) jag ju aktivt skapa mina bekantskaper och vänskaper för att inte bli isolerad, en helt ny säljprocess helt enkelt, men den här gången är det mitt privata jag som är föremålet. Intressant! Vad gör man, var går gränserna och vilken typ av människor tycker jag om att ha omkring mig egentligen? I helgen spenderade jag lite tid med att maila några nätverk som jag har hört från olika håll ska vara vettiga. Open House Grenoble, en association som har funnits sedan 1987 och har engelska språket och expat etiketten gemensamt bland medlemmarna. Sweet Home Grenoble, oprentantiös men har funnits i sex år. En grupp kvinnor som på något sätt länkas till Grenoble och som dels vill träffa nya människor men som också vill träna franska/engelska och lära känna omgivningarna. Working Women's Network Grenoble, klassisk nätverksorganisation för att främja kvinnor karriärer och eventuellt företagande. Vad vill jag ha ut av ett nätverk då? Jo, jag vill ju naturligtvis träffa potentiella vänner som jag kan umgås med men jag också får en möjlighet att köra lite language exchange och lära känna min nya hemstad. Efter att ha mailat dessa tre fick jag snabbt svar från Sweet Home och sagt och gjort, idag gick jag på min första träff. Jag och min lilla VW körde till La Tronche lite västerut från Biviers och landade vid 9-tiden hemma hos en kvinna runt 45 års strecket. Det serverades fika och så minglades det naturligtvis. Utrustad med mod, nyfikenhet och envishet klämde jag mig igenom ca. 20 kvinnor under 1 timmas tid. Det var kvinnor i alla åldrar och från alla möjliga hörn i världen, Australien, Kanada, USA, Sydafrika, Tyskland, Belgien men även en hel del från Frankrike, alla öppna för en ny bekantskap - vilken energikick!!! Så vad händer nu? Det är bara att bygga vidare, nästa gång vi träffas ska vi besöka ett Buddisttempel uppe i bergen, hur intressant är inte det? Fortfarande inget svar från dom andra två men jag väntar med spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar