onsdag 3 mars 2010

Träningsställe valt!

Nu har jag jagat runt ett par dagar och kollat i gym i närheten av Biviers. Man kan bara konstatera att gymen i Sverige (överlag) håller hög klass och framför allt är våra större, mycket, mycket större än dom jag har tittat på här. I morgon ska jag i alla fall provträna BodyPump på Vita Form som ligger i Saint Martin d'hères som ligger ca. 10 min bilväg från huset. Om allt verkar bra börjar jag mitt medlemskap på fredag...

Imorgon eftermiddag ska jag sedan åka iväg över stan för att testas i franska och för att träffa min lärare som jag kommer att träffa ett par dagar i veckan framöver. Jag fick testet på mailen igår (!) och med hjälp av Googles översättningshjälp så skulle det nog kunna gå bra men utan är jag körd. Det är knepigt det där att förstå ett språk relativt bra men inte kunna formulera en vettig mening. Lösryckta ord och fraser tagna ur sitt sammanhang kan ploppa upp på dom mest konstiga tidpunkter men inte just när jag behöver dom.

Man kan helt enkelt konstatera att med träning tre dagar i veckan, franska två eftermiddagar i veckan, lite matshopping på det och så naturligtvis all matlagning... veckan är full!!! Från och med igår har jag dessutom fått lära mig vad som gäller för den franska mamman i Biviers efter skolan, dvs. vid fint väder. Då tar man sin påse med snacks, ställer sig utanför skolan och väntar tills dörrarna öppnas 16:25 för att sedan bege sig till skolans lekplats där alla barn och mammor samlas för lite småsnack i eftermiddagssolen. Tills igår hade jag inge aning att detta fenomen existerade. Fantastiskt trevligt och mysigt på alla sätt. Dessutom var det härligt att få prata med andra vuxna förutom min käre make (no offense). På tre veckor har alla mammor hälsat artigt på morgon lunch och middag - Bonjour, Au Revoir, Bon Journée etc. - men i går släppte det, dom vågade prata med mig och jag likaså. Vilken icebreaker, helt förlösande och jättekul. Det visade sig att några fransyskor faktikst kunde engelska plus att jag träffade på flera mammor från icke fransktalande länder som har fastnat i Frankrike pga. kärleken, dom pratade naturligtvis både och.

Från 12 grader varmt igår har vi bara haft 6-7 grader idag och strilande regn men det gör inget, ikväll kryper jag ner med en mysig bok som jag läser just nu - "Min mormors historia".

1 kommentar:

  1. Nu kanske jag snart får öka på min dos med armhävningar... ;)

    SvaraRadera